16 Ogos, 2012

LEBIH BESAR NILAI DARIPADA WANG

Wang adalah faktor penting yang memungkinkan bisnes bergerak maju. Bahkan, banyak teman-teman yang merasa, wang adalah satu-satunya faktor penghambat, untuk membangun sebuah bisnes.

Sayangnya, wang bukan satu-satunya yang boleh membuat Anda sukses berbisnes. Ada 7 hal yang yang lebih besar dan lebih hebat lagi dari wang.

1. Waktu

Jika Anda kehilangan wang, pasti Anda punya cara untuk menggantikannya. Waktu, begitu hilang, langsung hilang selamanya. Dengan waktu Anda boleh menciptakan nilai (manfaat), nilai yang diakumulasi untuk jangka waktu yang lama, tidak ternilai harganya. Waktu yang diinvestasikan dengan baik, boleh membawa keajaiban.

2. Berani "marah" akan kemiskinan
Anthony Robbins, seorang penulis buku, motivator kelas dunia, dan juga seorang Peak Performance Coach. Ia mengalami kemarahan luar biasa akan "nasib" yang menimpanya: ia diusir dari rumah, putus sekolah, dan menjadi tukang bersih-bersih WC sambil menyelesaikan sekolah menengah atas. Lahir tahun 1960, pada tahun 1980-an ia hidup tanpa rumah. Akan tetapi pada tahun 1984 ia mampu membeli sebuah mansion, bernilai 1,7 juta dolar AS.

Bagaimana boleh? Ia tidak menjadi kaya kerana tekad, tapi kerana"kemarahan" akan hidup yang tidak layak. "Kemarahan" seperti ini, mengubah nasib. Banyak orang yang menerima ketidaklayakan hidup tanpa berbuat sesuatu. Ayo, marahlah!

3. No excuse attitude (Hidup tanpa alasan)
Tahun 1999, pertama kali saya mengenal coaching, saya mengalami peristiwa yang memalukan. Ketika berbicara di muka umum untuk pertama kalinya, saya hampir pengsan kerana gugup. Satu sikap yang membantu saat itu, "no excuse", saya lakukan lagi, terus menerus sampai mahir. Perilaku ini tidak boleh dibayar dengan wang.

4. Berani kerana benar
Sebuah impian, tanpa keberanian, adalah khayalan. Keberanian tanpa impian yang jelas, namanya "hidup membabi buta". Impian dan keberanian harus berjalan bersamaan. Keberanian yang boleh dibayar dengan wang, tidak autentik.

5. Iman dan keyakinan
Iman mengalahkan rasa takut. Iman melahirkan impian yang besar. Iman yang kecil melahirkan impian kecil. Iman yang besar boleh menggeser gunung. Miliki iman, keyakinan dan kekuatan tak terlihat menjadi milik Anda.

6. Berani berfikir terbalik
Manusia diberi alat hebat, namanya otak. Kemampuan otak Anda boleh membawa manusia pergi ke bulan. Menciptakan komputer, teknologi, alat bantu untuk mempermudah kehidupan. Berani berfikir adalah modal, tidak perlu wang, hanya sedikit disiplin dalam menggunakan pertanyaan yang kritis. Cubalah berfikir terbalik untuk memancing kreativiti

7. Heart and spirit
Wage Rudolf Supratman menulis dalam lagu gubahannya, "...bangunlah jiwanya, bangunlah badannya...... Jiwa, heart and spirit, adalah api yang membuat impian boleh melahirkan perjuangan. Temui jiwa yang utuh,bangkitkan energi positif yang mampu membangun diri anda sendiri.

Cara Anda mengelola waktu, kemarahan Anda akan kemiskinan, hidup tanpa alasan, berani, dan kualiti hati dan fikiran yang mantap akan menciptakan kepribadian patriot, pejuang dan pahlawan yang terhormat.



Tanpa semua hal di atas, berapapun uang yang Anda miliki, akan habis. Pastikan Anda tahu, ada modal lain, selain uang. Kekayaan mental itu, lebih mahal dari uang. Kurangnya uang, terjadi karena hilangnya jiwa patriot dalam diri seseorang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan