14 Julai, 2012

POTENSI

Cerita ini bermula apabila gempa bumi yang berlaku dalam jarak yang jauh. Pokok jatuh ke bawah, angin bertiup sangat cepat, dan bunyi bising keretakan ada di merata-rata, tanah merobohkan dua keping. Selepas bencana tersebut, seorang petani muda yang berlaku untuk meluluskan kawasan tersebut. Dia melihat sarang yang pecah di bawah pokok yang menarik kepadanya. Ia seolah-olah seperti ia jatuh dari pokok kerana gempa. Dia mendapati telur di dalam sarang. Beliau kagum melihat saiz kerana ia adalah lebih besar daripada telur ayam. Beliau memutuskan untuk mengambil rumah telur mempunyai salah satu daripada ayam itu bertelur brood ia.
Selepas beberapa minggu, telur gergasi yang akhirnya menetas selepas telur lain yang telah menetas sebelum. Ia adalah burung, kelihatan seperti ayam tetapi hanya lebih besar. Ibu menyangka burung itu adalah sama seperti anak ayam yang lain, jadi dia telah mengangkatnya. Sejak itu, beliau tinggal bersama anak-anak ayam yang lain. Dia makan, membuat bunyi bising dan bermain dengan anak-anak ayam rakan-rakan. Dia merasakan seperti ahli keluarga.
Satu hari, ke atas langit, ada helang yang terbang di sekeliling tanpa takut sehingga di langit. Dia terbang di sekitar, pergi ke bawah dan bulatan di udara seperti raja udara. Dari jauh, matanya dengan berhati-hati menonton di sekeliling untuk mencari sasaran. Pada masa yang sama, ayam yang pelik kelihatan di langit dan rasa teruja untuk melihat helang.
"Wah, apakah yang terbang di atas sana di langit? Ia adalah begitu besar, begitu berani dan sayap sangat indah. Suara auman sehingga di sana, saya boleh dengar dari sini," katanya riang. Kemudian dia bertukar menjadi sedih. "Saya ingin saya boleh terbang seperti itu. Saya mesti sangat bangga dan gembira," bisik burung
Satu hari, helang terbang ke bawah mengelilingi burung muda. "Hei, anda ....!" menjerit helang. "Mengapa anda hanya melihat ke langit dan berjalan kaki, tidak terbang ..." Marilah, anda perlu terbang ...! "Ayam muda begitu terkejut. "Apa yang anda mahu saya terbang? Anda tidak serius anda? Saya tidak boleh terbang. Saya dilahirkan untuk berjalan," jawab ayam muda."Anda adalah salah ...? Anda adalah helang. Anda boleh terbang seperti saya!" menjerit helang untuk mengingatkan beliau apa yang dia benar-benar."Tidak. Saya berbeza daripada anda! Saya lakukan impian yang saya boleh terbang seperti anda, tetapi ini adalah iman saya., Saya tidak akan terbang." 
Helang mula hilang sabar. Kemudian dia terbang ke atas dan ke bawah seperti berpuasa kerana dia boleh, beliau menduduki burung itu dengan kakinya dan membawanya terbang. "Sekarang, bersedia, saya akan biarkan anda ... mengembangkan sayap anda sebagai keras anda boleh!"Dan ... helang hop biarlah dia di udara. Dia begitu takut dia menolak dirinya untuk menyebarkan sayap keras seperti yang dia mampu. Selepas beberapa saat, dia dapat mengawal imbangan dan lalat. Beliau hanya menyedari bahawa dia benar-benar boleh terbang. "Hi saya terbang. Saya tidak jatuh. Saya benar-benar terbang ... Saya benar-benar boleh terbang!" dia menjerit dengan kuat dan gembira.Beliau kemudian gembira memulakan hidup baru sebagai helang. "Saya helang 1. Tanah tidak adalah tempat saya. Saya tidak perlu berjalan untuk mencari makanan. Saya milik udara. Saya akan terbang di mana-mana saya mahu, saya akan bergerak ke seluruh dunia.
Para pembaca yang terhormat,Cerita ini mengingatkan kita semua potensi yang baik kita perlu jauh di dalam diri kita. Sebagai manusia, kita semua mempunyai bakat dan potensi. Tetapi kebanyakan masa, kita hanya tidak melihatnya. Kami tidak pernah menyedari kewujudan mereka. Mereka telah disemadikan jauh ke dalam kerana kita berani tidak cuba untuk memaksa mereka. Seperti apa yang saya selalu berkata, "Semua perkara adalah mustahil hanya kerana kita tidak pernah cuba mereka."
Jika saya melihat kembali dan berfikir tentang pendidikan formal saya, bahawa saya tidak pernah tamat sekolah rendah saya, ia kelihatan bahawa ia adalah mustahil bagi saya untuk menjadi pendorong, Indonesia No. 1 motivasi sebagai media berkata. Bercakap di atas pentas, berkongsi semangat kepada beratus-ratus atau beribu-ribu penonton, berkongsi pengalaman dalam seminar, semua mereka adalah aktiviti yang saya tidak pernah dibayangkan sebelum. Saya benar-benar tidak percaya bahawa ia berlaku kepada saya.Saya tidak pernah menyalahkan ibu bapa saya bahawa saya tidak pernah pergi ke sekolah, bukan kerana saya tidak bijak. Ia adalah disebabkan oleh keadaan keluarga saya yang menghalang saya dari tamat sekolah saya. Dengan latar belakang sedemikian, ia adalah perkara biasa jika saya miskin, bodoh dan saya telah gagal hidup saya. Saya perlu menjadi seorang pekerja kolar biru, seperti budak pejabat, porter atau lain-lain.
Saya sedar dengan pendidikan formal yang minimum bahawa saya memiliki, saya perlu memandu diri saya dengan usaha yang kuat. Saya berjanji bahawa saya mesti belajar dan belajar, bekerja keras dan sukar dalam hidup ini. Saya tidak mahu berputus asa dengan keadaan saya. Saya sentiasa tahu bahawa apa yang saya lakukan pada dasarnya betul. Saya sentiasa belajar dan bekerja keras. Dan sebagai hasilnya, tidak ada usaha tunggal dalam kehidupan ini yang tidak membawa hasil apa-apa kepada saya, walaupun anda boleh menikmati kegembiraan dalam masa yang singkat. 
Sekarang saya dalam fasa kehidupan di mana saya boleh menikmati dan menuai hasil kerja keras saya dan kesediaan yang kuat untuk terus pembelajaran. Hari ini, saya boleh berdiri sama tinggi dan menyambut semua orang satu, "Kejayaan Besar, yang sangat baik." Saya juga sentiasa cuba untuk berkongsi falsafah hidup saya kepada sesiapa yang ingin belajar dari saya, "kejayaan adalah hak saya." Kejayaan adalah hak saya, hak anda. Ia adalah milik kepada sesiapa sahaja yang berusaha keras untuk itu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan