24 Jun, 2012

ASAS-ASAS KAUNSELING

Apa itu kaunseling?
Ö Kaunseling  bukan  nasihat.
Ö Hubungan kaunseling tidak berlaku hanya sehala.
Ö Kaunseling mementingkan manusia(Klien) lebih daripada masalah.
Ö Kaunseling bukan menyelesaikan masalah atau persoalan hidup tetapi membantu klien mencari jalan penyelesaian terhadap masalah yang dihadapinya supaya klien dapat melihat dirinya sebenar dan dunia persekitarannya.
 
Kaunseling bukan bererti nasihat, walaupun terdapat nasihat yang diberikan.  Malah kaunselor tidak memberi jawapan secara langsung kepada semua persoalan klien, kerana apa yang baik untuk kaunselor tidak semestinya baik juga untuk klien .  Keistimewaan khidmat kaunseling ialah ia membimbing klien mencari sumber dirinya yang menyumbang kepada isu yang dihadapi.  Penerimaan dan perakuan sumber diri adalah penting dalam menghasilkan perubahan diri.

Oleh kerana kaunseling bukan nasihat, hubungan kaunseling adalah berbentuk dua hala.  Kaunselor cuba memahami dengan mendengar dan memberikan layanan serta interaksi yang baik, manakala klien memberihalkan masalah mereka dan cuba memahami dan mengambil tindakan menguruskan masalah tadi.  Proses aksi dan reaksi di antara klien dan kaunselor turut membantu klien mengenali diri dan persoalan yang dihadapinya.

Kaunseling menggerakkan klien memahami diri dari segi kelemahan yang menghasilkan masalah dalam hidup dan bagaimana klien terdedah kepada permasalahannya.  Oleh itu fokus mencapai matlamat yang mereka tentukan sendiri melalui pemilihan-pemilihan yang bermakna, dan melalui penyelesaian masalah yang berbentuk emosional atau antara individu.

Krumboltz (George & Kristianni, 1990), pula mengatakan kaunseling merangkumi aktiviti-aktiviti yang beretika yang dilakukan oleh kaunseling dalam usaha membantu klien melibatkan diri dengan jenis-jenis tingkahlaku yang akan menghasilkan penyelesian kepada masalah klien. Sebagai rumusan, kaunseling adalah proses pertolongan yang profesional yang bertujuan membantu individu memahami dirinya dan alam sekelilingnya.

Perhubungan Kaunseling Dan Personaliti Kaunselor
Perhubungan kaunseling tidak dapat dipisahkan daripada ciri-ciri personaliti kaunselor, iaitu mesra, jujur, menerima tanpa syarat dan berempati. Perbincangan adalah pada diri klien dan peranannya dalam permasalahannya, bukan masalahnya. Kaunseling merupakan satu proses pembelajaran semula.  Pembelajaran semula berlaku melalui perkongsian cerita atau penglahiran perasaan, mendapat pengetahuan atau maklumat batu hasil daripada interaksi bersama kaunselor, mendapat kemahiran batu melalui contoh atau model daripada kaunselor dan melalui main peranan.

Definisi kaunseling
Menurut Blocher (shertzer & Stone, 1974), kaunseling adalah proses interaksi yang menggerakkan pemahaman yang bermakna terhadap diri dan persekitaran dan menghasilkan pembentukan dan/atau penjelasan matlamat dan nilai untuk tingkah laku masa depan.

Burk dan Steffire (George & Cristiani,1990), mendefinisikannya: Kaunseling melambangkan satu perhubungan yang profesional di antara seorang kaunselor yang terlatih dengan seorang klien.  Perhubungan ini kadangkala melibatkan lebih daripada dua individu.  Ianya bertujuan membantu klien memahami dan menjelaskan pandangan mereka terhadap kehidupan, dan belajar manusia yang bermaruah dan unik walaupun klien datang dengan cerita yang berbagai-bagai.  Kaunselor perlu berpandangan terbuka.  Dia perlu mengelakkan diri daripada pandangan yang negatif atau serong terhadap klien.

Berempati
Ini merujuk kepada kebolehan kaunselor untuk memasuki ruang rujuk atau dunia klien dan membenarkan dirinya mengalami proses mental dan emosi yang  dialami oleh klien sambil memahami dan menghayati pengertian daripada proses ini. 

Apakah Dia Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling?
Perkhidmatan percuma dan ikhlas yang disediakan kepada ANDA untuk mengatasi segala persoalan tentang:
Ä  Peribadi dan emosi anda
Ä  Perkembangan pelajaran
Ä  Belajar dengan lebih berkesan
Ä  Perlakuan tidak selaras,pendiam,susah hendak bergaul,selalu berpandangan negatif
Ä  Keluarga
 
Matlamat  Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling
v  Supaya  ANDA memahami tentang diri anda
v  Supaya ANDA dapat menerima diri ANDA dan mempunyai pandangan yang objektif dan realistik.
v  Supaya ANDA dapat mengenalpasti apakah keperluan ANDA
v  Agar ANDA dapat membuat perancangan yang berkesan di dalam kehidupan ANDA pada masa sekarang dan akan datang.

Bagaimana Perkhidmatan Ini Dijalankan?
ü  Perkhidmatan ini dijalankan melalui: KAUNSELING INDIVIDU (pertemuan ANDA dengan kaunselor)
ü  KAUNSELING KELOMPOK (pertemuan ANDA dan rakan-rakan dengan kaunselor)

Dimana Perkhidmatan Ini Dijalankan?
Pertemuan ANDA dengan kaunselor ANDA akan diadakan di dalam bilik Bimbingan & Kaunseling, tanpa gangguan dan tidak boleh didengar oleh orang lain. Hanya ANDA dan Kaunselor ANDA sahaja yang mengetahui tentang perkara yang dibincangkan.
Segala  Perbincangan  Anda  Dan  Maklumat  Yang Anda  Berikan  Adalah  Dirahsiakan.

Bagaimanakah Cara Anda Mendapat Perkhidmatan Ini?
Datang seorang atau dengan rakan anda berjumpa kaunselor,
atau Mengisi borang temujanji yang boleh didapati di dalam Bilik Kaunseling

KAUNSELOR ANDA
Ä  Sedia mendengar semua persoalan ANDA
Ä  Menerima ANDA tanpa syarat
Ä  Merahsiakan apa yang ANDA katakan
Ä  Menghormati diri ANDA sebagai seorang individu
Ä  Sedia berjumpa dengan ANDA pada bila-bila masa.

Setiap Permulaan Bermula Daripada Langkah Yang Pertama.  Menemui Kaunselor Adalah Langkah Yang Bijak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan