Sukses kelmarin tak
bererti sukses hari ini. Perlu perjuangan dan kesedaran, bahawa zaman terus
berubah. Sehingga, kewaspadaan ekstra hari inilah yang akan membuat usaha
maju selamanya.
Sayangnya, ada beberapa orang/pihak yang kadang tidak menyedari hal ini.
Perubahan dianggap sebagai sebuah hal yang biasa. Sehingga, kewaspadaan
pun jadi hal bukan menjadi perhatian utama.
Oleh itu, tidak jarang kita menemukan pelbagai produk yang di masa lalu
sangat berjaya, kini seolah hanya tinggal nama. Sebut merek colgate,
yang kini hanya jadi sebutan untuk pasta gigi. Pada hal, pada zaman dulu,
merek itu sangat ternama. Ingat juga merek sepeda Federal? Model sepeda
gunung yang sempat berjaya di era 80-90-an. Namun, kini, model dengan
nama itu seolah menghilang entah ke mana.
Inilah pelajaran bisnes yang sebenarnya boleh kita jadikan contoh. Yakni bahwa tak selamanya yang ada di atas selalu menjadi yang pertama. Jika
tak waspada, siap-siap saja tergusur dengan merek lain yang sudah siap
dengan "senjata" dan keunggulan baru untuk memuaskan pelanggannya.
Hal ini mengingatkan saya pada sebuah ajaran prinsip bisnes Fu Shui Nan Shou yang erti harfiahnya adalah jangan hidup di masa lalu.
Prinsip ini mengajarkan saya bahwa kesuksesan dan kegemilangan termasuk
juga kegagalan dan kejatuhan di masa lalu "hanyalah" bahagian dari masa
lalu.
Memang, pasti ada banyak pelajaran penting di sana, yang tentu
juga boleh dijadikan kajian dan pembelajaran untuk meraih sukses hari
ini. Namun, jangan sampai, kita terjebak pada "kehidupan lampau". Yakni,
ketika sukses kita jadi terlena, atau ketika gagal kita langsung terus jatuh.
Ibarat kita sedang menatap kaca spion keretal yang boleh melihat refleksi
ke belakang, itu hanya untuk membuat kita berhati-hati. Tapi, yang utama
tetap adalah kaca besar yang ada di depan kita, di mana kita sedang
berjalan, di mana kita sedang mengendalikan kendaraan. Begitu pula
ketika kita sedang mengendalikan usaha. Masa lalu adalah "spion kecil"
yang boleh kita jadikan acuan pembelajaran untuk lebih bijak dan
berhati-hati.
Namun, fokus kita yang utama adalah kaca besar di depan
sehingga kita boleh benar-benar memaksimakan energi yang kita punya
untuk meraih sukses saat ini.
Lihat contoh yang paling mencolok beberapa waktu belakangan. Masih ingat nama kamera Kodak?
Merek ini bahkan juga telah mencapai era sangat kuat sehingga semua
kamera pada zaman dulu disebut sebagai "kodak". Namun perusahaan
legendaris dari Amerika Syarikat itu akhirnya menyerah kalah dengan
menyatakan bahawa divisi kameranya sudah bangkrap! Meski sejumlah inovasi
terus dilakukan, termasuk juga menyediakan kamera-kamera digital
berteknologi tinggi, Kodak seolah tak boleh mengikuti perkembangan yang
berjalan sangat cepat. Kehadiran kamera Canon dan Nikon yang terus
berkejaran memunculkan kamera teknologi terkini, plus beberapa mobile
phone yang juga dilengkapi kamera canggih, ternyata tak mampu ditandingi
Kodak.
Akhirnya, pada 19 Januari 2012, mereka mendaftarkan perlindungan
kebangkrapan di Pengadilan Kebangkrapan Manhattan Amerika Syarikat.
Sungguh ironis.
Ini tentu sebuah peristiwa yang tak boleh dianggap sebelah mata,
mengingat Kodak telah jadi ikon dunia.
Itulah gambaran, betapa pengalaman masa lalu sama sekali tak boleh menentukan sejarah masa depan. Justru apa
yang dilakukan hari inilah, strategi hari inilah, yang sebenarnya akan
jadi peletak dasar bagaimana sebuah usaha boleh berkembang. Jika
aktiviti tidak dilandasi dengan kewaspadaan dan terjebak di masa lalu,
boleh jadi semua merek unggulan saat ini, akan bertumbangan di masa
mendatang.
Oleh itu, sangat tepat kiranya jika kita kembali pada prinsip "jangan hidup di masa lalu". Apa pun sukses (termasuk gagal) yang dialami kemarin, jadikan itu hanya bagian dari proses pembelajaran.
Maksimakan hari ini, kerana esok pun sebenarnya masih belum pasti.
Hidup di hari ini, dan terus kembangkan potensi. Maka, pintu sukses
bisnes yang dijalankan akan selalu terbuka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan